12/1/18

Χωρίς δασκάλους τα ελληνικά σχολεία στην Παλαιστίνη – Ο κίνδυνος αφελληνισμού των Ιεροσολύμων

Χρήστος Χολέβας*
Χωρίς δασκάλους τα ελληνικά σχολεία στην Παλαιστίνη – Ο κίνδυνος αφελληνισμού των Ιεροσολύμων
Το Πατριαρχείο των Ιεροσολύμων αντιμετώπιζε και αντιμετωπίζει, κατά διαστήματα, προβλήματα τόσο σε οικονομικό και σε πολιτικό επίπεδο, όσο και σε κοινωνικό επίπεδο.
Μάλιστα, πολύ έντονα ήταν τα προβλήματα που αντιμετώπιζε το Πατριαρχείο κατά τη θητεία του Πατριάρχη Ειρηναίου (2001-2005), ωστόσο, ακόμα και στις μέρες μας επί Πατριάρχη Θεοφίλου εξακολουθούν να υπάρχουν εντάσεις, τις οποίες προσπαθεί να εξομαλύνει με πολλές προσπάθειες ο ίδιος.
Πιο συγκεκριμένα, ο Πατριάρχης Ειρηναίος είχε κατηγορηθεί για κακοδιαχείριση, καθώς είχε οδηγήσει το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων σε πολιτικοοικονομικό σκάνδαλο με σημαντικές διπλωματικές προεκτάσεις.

Κατηγορούταν πως είχε εκποιήσει μυστικά, ακίνητη περιουσία του Πατριαρχείου και είχε φυγαδεύσει σημαντικά χρηματικά ποσά στο εξωτερικό. Μάλιστα, του καταλογίζουν ότι πούλησε και μίσθωσε ακίνητα, που βρίσκονται στην παλιά πόλη και ανήκουν στο Πατριαρχείο.
Οι κατηγορίες αυτές, οδήγησαν την πλειοψηφία της Αγιοταφικής Αδελφότητας να διαγράψει το όνομα του Ειρηναίου από τα Δίπτυχα της Ορθόδοξης Εκκλησίας και να κηρύξει τον Θρόνο του Πατριάρχη σε χηρεία.
Ταυτόχρονα, ο Μητροπολίτης Πέτρας Κορνήλιος ορίστηκε από αυτή τη Σύνοδο του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων τοποτηρητής, μέχρι την εκλογή νέου Πατριάρχη.
Από την πλευρά του ο κ. Ειρηναίος εξακολουθούσε να δηλώνει ότι είναι Πατριάρχης και προσπαθούσε να λειτουργεί σε διάφορους ναούς φρουρούμενος από την Ισραηλινή Αστυνομία.
Μετά από αυτή την κρίση επί Ειρηναίου του Α΄, ο Θεόφιλος εξελέγη Πατριάρχης Ιεροσολύμων στις 22 Αυγούστου 2005. Είναι ο πρώτος Πατριάρχης Ιεροσολύμων που εκλέγεται ομόφωνα.
Ο ίδιος, κατά την περίοδο της εκλογής του, είχε δεσμευθεί σε Παλαιστινίους και Ιορδανούς, ότι δεν θα ενοικιάσει άλλα ακίνητα στους Ισραηλινούς και αυτό προφανώς προκάλεσε αντιδράσεις στο ισραηλινό κόσμο.
Έτσι δημιουργήθηκαν εντάσεις με την Κυβέρνηση της Ιορδανίας, η οποία στις 12 Μαΐου 2007 ακύρωσε την αναγνώρισή του Πατριάρχη Θεόφιλου, κατόπιν καταγγελίας του αραβόφωνου ορθόδοξου ποιμνίου του, ότι δεν τηρεί αυτά που υποσχέθηκε πριν την εκλογή του και δεν εκπλήρωσε όλες του τις δεσμεύσεις.
Η κρίση αυτή βέβαια ήταν πρόσκαιρη εκείνη την εποχή, αλλά τα τότε αιτήματα τους εμφανίστηκαν ξανά στο προσκήνιο και τα μετέπειτα χρόνια, μαζί με ορισμένα ζητήματα που εκκρεμούσαν.
Ένα άλλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το Πατριαεχείο Ιεροσολύμων, είναι και ο κίνδυνος να κλείσουν τα σχολεία που βρίσκονται υπό την αιγίδα του, καθώς τα περισσότερα υπολειτουργούν, αφού ούτε προσωπικό έχουν, ούτε χρήματα για να συντηρηθούν.
Η έλλειψη κινήτρων και οι δύσκολες συνθήκες, ιδίως στα σχολεία που διατηρεί το Πατριαρχείο στην Παλαιστίνη, έχουν ως αποτέλεσμα να μειωθεί σημαντικά τον ενδιαφέρον των Ελλήνων εκπαιδευτικών ως προς την απόσπαση τους στα συγκεκριμένα μέρη και ως συνέπεια να μη διδάσκεται η ελληνική γλώσσα στους αραβόφωνους μαθητές που φοιτούν σε αυτά.
Ακόμη, προβλήματα αντιμετωπίζει και η Πατριαρχική Σχολή στο όρος Σιών, αφού και εδώ, ολοένα και λιγοστεύει το ανθρώπινο δυναμικό.
Η σχολή παρέχει εκκλησιαστική παιδεία σε όσους Έλληνες ή ελληνικής καταγωγής νέους αποφασίζουν να ακολουθήσουν τον δρόμο του μοναχισμού και ίσως να αναδειχθούν σε μητροπολίτες.
Τα ανωτέρω προβλήματα που αντιμετωπίζει το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων δεν είναι καθόλου ασήμαντα και σίγουρα δυσχεραίνουν το έργο του που είναι να προάγει τον και το πνεύμα της Ελληνορθόδοξης Εκκλησίας.
Λύσεις μπορούν να υπάρξουν τόσο από το ίδιο το Πατριαρχείο, όσο και σε συνδυασμό με το ελληνικό κράτος, λειτουργώντας πάντα με περίσκεψη.
Είναι γνωστό ότι το Πατριαρχείο είναι ένας από τους μεγαλύτερους ιδιοκτήτες γης στο Ισραήλ και στα παλαιστινιακά εδάφη, θα μπορούσε να τα αξιοποιήσει, ώστε να μην εξαρτάται από άλλες δυνάμεις, ούτε να απειλείται η ύπαρξη του.
Σε αυτήν την προσπάθεια θα μπορούσε να συμβάλλει και το ελληνικό κράτος, μέσω του υπουργείου Εξωτερικών, ιδιαίτερα τώρα που οι σχέσεις μας με το Ισραήλ βρίσκονται σε πολύ καλό και προχωρημένο στάδιο και εν όψει της συνεργασίας των δυο χωρών με την Κύπρο για την εκμετάλλευση του κοιτάσματος Λεβιάθαν.
Το ελληνικό κράτος, επίσης, με τη βοήθεια του υπουργείου Παιδείας, θα μπορούσε να δώσει κίνητρα οικονομικά και μη, σε πτυχιούχους ώστε να πηγαίνουν να δουλέψουν στα Ιεροσόλυμα στο αντικείμενο τους, αντί σε άλλες χώρες του εξωτερικού.
Ακόμα και οι Πανεπιστημιακές σχολές Θεολογίας, έχουν τη δυνατότητα να συμβάλλουν σε όλη αυτήν την προσπάθεια, κατευθύνοντας τους νέους που ενδιαφέρονται για το μοναχισμό, στο να στραφούν προς την Πατριαρχική Σχολή για όσο καιρό επιθυμούν, με τον ίδιο τρόπο που λειτουργούν τα προγράμματα Erasmus.
Έτσι, οι φοιτητές με κλίση προς το μοναχισμό, θα ενισχύουν το Πατριαρχείο, αλλά και ταυτόχρονα θα μετέχουν της εκκλησιαστικής παιδείας
Ωστόσο επειδή το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων υφίσταται τις συνέπειες των πολιτικών εξελίξεων στο Μεσανατολικό, αναγκάζεται να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα έτσι η απόφαση του Προέδρου Τραμπ να μεταφέρει την Αμερικανική Πρεσβεία στην Ιερουσαλήμ θέτει σε δοκιμασία το Πατριαρχείο.
Έτσι ίσως μπορεί να εξηγηθεί και η πρόσφατη απόφαση του Πατριαρχείου να πωλήσει ακίνητα στους Ισραηλινούς.
Σε κάθε περίπτωση ο επανασχεδιασμός του χάρτη της Εγγύς και Μέσης Ανατολής και η ανακίνηση της Αραβοϊσραηλινής διένεξης (πιθανότατα εκεί ποντάρει ο Τραμπ με την απόφαση του να μεταφέρει την έδρα της Αμερικανικής Πρεσβείας από το Τελ Αβίβ στην Ιερουσαλήμ, να τεθεί δηλαδή και το Παλαιστινιακό στην συνδιάσκεψη ειρήνης για το μέλλον της Συρίας και του Ιράκ) θα έχουν επιπτώσεις και στο Πατριαρχείο, το οποίο θα πρέπει να εξισορροπεί με μεγάλη ευελιξία στις σχέσεις του αραβόφωνου ποιμνίου του με το κράτος του Ισραήλ.
Εδώ θα ήταν αναγκαία και η συνδρομή του Ελληνικού κράτους στο Πατριαρχείο ώστε να μπορεί να εκπληρώνει την αποστολή του, δηλαδή να λειτουργεί ως παράγοντας ειρήνης και πολιτισμού στην περιοχή μιας και η «Μήτηρ πασῶν τῶν Ἐκκλησιῶν», όπως αποκαλείται, είναι σημαντική για την Ορθοδοξία.

*Χρήστος Χολέβας
Ο Δρ. Χολέβας, του Κωνσταντίνου και της Ελένης, γεννήθηκε το 1979 στα Τρίκαλα Θεσσαλίας και τελείωσε το 1ο Ενιαίο Λύκειο Τρικάλων. Φοίτησε στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, από όπου του απονεμήθηκαν το πτυχίο της Οδοντιατρικής Σχολής (2008) και το Διδακτορικό Ιατρικής Σχολής (2013). Ο Δρ. Χολέβας από 2015 είναι σύμβουλος του Προέδρου ΕΒΙΤΙΔΕ Δρ Αθανασίου Πότση για θέματα που αφορούν το si-cluster. Ακόμη το 2015 με τον επίκουρο καθηγητή Δρ Σάββα Γρηγοριάδη απέκτησαν δίπλωμα ευρεσιτεχνίας από τον ΟΒΙ για την πατέντα MEDIWAX,όπου διακρίθηκε στο διαγωνισμό του ΣΕΒ και της Eurobank. Επίσης, εργάσθηκε ως επιστημονικός συνεργάτης του καθηγητή Αθανάσιου Ε. Καραθανάση του τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας στον τομέα της Ιστορίας – Δόγματος – Διορθόδοξες και Διαχριστιανικές σχέσεις, σε θέματα που αφορούν την ιστορία και τα προβλήματα του Οικουμενικού Πατριαρχείου και του Πατριαρχείου των Ιεροσολύμων (2009 – 2010). Ο Δρ. Χολέβας έχει λάβει υποτροφίες από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.), το Υπουργείο Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων και το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Κ.Ε.Σ.Υ.). Είναι ο συγγραφέας ενός βιβλίου με τίτλο: «Η Ελλάδα μετά το μνημόνιο: Η διαδρομή της επιχειρηματικής ανάπτυξης μέσω της οικονομικής διπλωματίας» και μίας μελέτης με τίτλο: «Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινούπολης. Η ιστορία και η προσφορά του» τα οποία συμπεριλήφθηκαν στον κατάλογο της βιβλιοθήκης του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινούπολης. Από το 2010 είναι μέλος του Οδοντιατρικού Συλλόγου Τρικάλων και έχει λάβει την άδεια ασκήσεως επαγγέλματος οδοντιάτρου για την περιφέρεια του νομού Τρικάλων. Ο Δρ. Χολέβας το 2013 συμπεριλήφθηκε στη συλλεκτική έκδοση του βιβλίου: «21ος Αιώνας – Προσωπικότητες του Ελληνισμού – Τομέας Θεσσαλία».

4 σχόλια:

  1. Τα παπαδαρια εκεί κάτω δεν τους ενδιαφέρουν τα ελληνικά σχολεία, κοίταξε να κάνουν μπίζνες με τους εβραίους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιατί βρίζεις, κε Πέτρακα, τόν ἱερό κλῆρο;
      Ποιός σοῦ εἶπε ὅτι ὅλοι οἱ ἱερεῖς καί μοναχοί μας ἐκεῖ στούς Ἁγίους Τόπους, εἶναι ἤδη ἅγιοι; 'Υπάρχουν πάντως καί αὐτοί πού ἐνδιαφέρονται γιά τά σχολεῖα μας.
      Κι ἄν τό ἐπίσημο Ἑλληνικό κράτος ἐπιδιώκῃ, ἀμέσως ἤ ἐμμέσως, τόν ἀφελληνισμό καί τῆς Ἑλλάδας ἀκόμη, πόσο μᾶλλον τῆς Πλαιστίνης, τότε μέ μπίζνες καί ὑπό τήν αὐτοδημιούργητη "στέγη" τοῦ "ὡς ἐδῶ καί μή παρέκει", θά ἐπιβιώσουμε ὡς Ἑλληνισμός - δηλαδή πρωτίστως ὡς Ὀρθόδοξος χριστιανικός Ἑλληνισμός.

      Διαγραφή
    2. Πρώτον δεν έβρισκα κανέναν. Δεύτερον βουηξε ο τόπος για το σκάνδαλο της εκποίησης της περιουσίας του πατριαρχειου Ιεροσολύμων σε εβραϊκές και μάλιστα σιωνιστικές εταιρίες, δίνοντας πάτημα στους Άραβες χριστιανούς να ζητούν τον αφελληνισμό του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων. Τρίτον Δεν είπα ότι αυτοί που κυβερνούν το κράτος είναι καλύτεροι. Εγώ πάνω από όλα δεν βάζω ούτε το κράτος ούτε την εκκλησία και τον ιερό κατά εσένα κλήρο, αλλά το Ελληνικό Έθνος.

      Διαγραφή
  2. Πριν χρονια, ο τ. Δημαρχος των Ιεροσολυμων ΕΧΟΤΥΝΤ ΟΛΜΕΡ, ειχε δηλωσει στον Χαριτο και στην ΕΡΤ (επι των ανωμαλιων της καθαιρεσης ΕΙΡΗΝΑΙΟΥ και ανάδειξης ΘΕΟΦΙΛΟΥ), με αιχμη τις περιουσιες του πατριαρχειου που διδονταν στους Εβραιους οτι: ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΑΛΛΙΩΣ. ΕΧΟΥΜΕ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΕΝΑ ΦΑΚΕΛΟ ΝΑ!!!!!!!!! ΜΕ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΚΑΙ ΟΜΟΦΥΛΟΦΥΛΙΚΑ ΣΚΑΝΔΑΛΑ!!!!! Αυτα ειπε ο ΟΛΜΕΡ τ. πρωθυπουργος. Δεν το θυμαστε;;; Καποιος πηγε στον επισκοπο Ναζαρετ, ενα πακετο απ την Ελλαδα. Αυγουστο μηνα. Και του ανοιξε ενας κοιλαρας με το μποξερακι και την γενειαδα ως μονα ενδυματα και με στυλ Καρλοτας, τον καλωσορισε. Και μπαινοντας στο σπιτι, φωναξε τον Παλαιστινο "βοηθο" να φερει μια παγωμενη λεμοναδα, που την εφερε φορωντας κι κεινος μονο το μποξερακι!!!! Τι μας λετε ρε παιδια. Ολα τα αποβρασματα βρικουν καταφυγιο σε τετοια Ιδρυματα γαι να καμουφλαριτουν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.